Trekking


Wszyscy dzisiaj chcemy być wysportowani, zdrowi, aktywni oraz robić coś innego, coś co wyróżni nas z tłumu. Bardzo często szukamy różnych dyscyplin sportu, które pozwolą nam to zdobyć, jednakże jeszcze częściej kosztuje nas to bardzo sporo pieniędzy. Czy istnieje zatem taka aktywność fizyczna, która zapewni nam kondycję, nie będzie od nas wymagała większych umiejętności, dostarczy świetnych atrakcji, a przy tym nie doprowadzi do naszego bankructwa? Otóż tak i jest nią trekking! Czym jednak jest ta dyscyplina sportu? Jak zacząć przygodę z trekkingiem oraz jakich efektów możemy się po nim spodziewać?

Co to jest trekking?

Zapewne większość z Was już kiedyś spotkała się z tym określeniem. Jednakże wyjaśnienie na czym polega trekking, nadal dla wielu stanowi problem. Na samym początku należy sięgnąć do historii tego sportu, która swoje początki ma w czasach wielkiej migracji Burów, którzy w XIX wieku kolonizowali południową Afrykę. Tak naprawdę dopiero w 1950 roku ta forma aktywności fizycznej stała się pewnego rodzaju aktywnością turystyczną, którą zapoczątkował ojciec trekkingu, Jimmie Roberts. Nepalski himalaista organizował bowiem górskie wycieczki po najwyższych szczytach świata, ale co najciekawsze, a zarazem najdziwniejsze, mogli w nich uczestniczyć ludzie, bez żadnego górskiego doświadczenia. Trekking to nic innego jak długie wędrówki organizowane po bardzo ciężkich terenach wśród bardzo trudnych warunków klimatycznych. Owe wędrówki zapewniają uczestnikom nie tylko utrzymanie formy i sprawności fizycznej, ale dzięki terenom, na których są organizowane, dostarczają wielu atrakcji i niezapomnianych przeżyć.

Jak trekking to tylko górski?

Okazuje się, że przez wiele lat ta forma aktywności fizycznej mocno ewaluowała i obecnie nosi wiele imion bowiem istnieje trekking:

  • Górski
  • Wulkaniczny
  • Pustynny
  • Tropikalny
  • Lodowcowy
  • Rzeczny
  • Polarny

Oczywiście warto wspomnieć, iż najpopularniejszy jest trekking górski, potocznie nazywany klasyczny. To właśnie on posiada najwięcej zwolenników oraz z reguły taka wyprawa nie wiąże się ze zbytnio dużym kosztem. Pozostałe rodzaje tego sportu wymagają od uczestnika większych pokładów finansowych, ale i nie tylko ponieważ tu liczy się już sprawność, doświadczenie oraz umiejętności. Dlaczego? Im trudniejsza wyprawa tym większe niebezpieczeństwo i ryzyko.

trekking

Kto może trekkingować?

Wydawać by się mogło, że ta dyscyplina sportu stworzona jest jedynie dla osób, których sprawność fizyczna jest na poziomie zaawansowanym. Oczywiście nic bardziej mylnego! Przede wszystkim trekking jest dla każdego, nawet dla osób, które prowadzą bierny styl życia. Pamiętaj, że każde góry posiadają szlaki, które zostały specjalnie przygotowane oraz opisane, aby ich pokonanie nie było problemem dla nikogo. Zanim jednak wybierzesz się na pierwszą wyprawę musisz pamiętać o kilku rzeczach, które na pewno ułatwią Ci to zadanie:

Wyżej wymienione punkty to jedne z ważniejszych, o których nigdy nie powinniśmy zapominać podczas planowania naszej wyprawy trekkingowej. Dodatkowo organizując dłuższą, kilkudniową wędrówkę zawsze warto ustalić ze swoimi towarzyszami, o ile takowych mamy, kto za co będzie odpowiedzialny. Współpraca to ważny element trekkingu, a jej początek zaczyna się już w trakcie planowania.

Zalety trekkingu

Jeżeli jeszcze nie zdołałeś przekonać się do owej aktywności fizycznej, poniżej przedstawiam Ci jej kilka zalet:

Poszerzanie horyzontów.

Regeneracja ciała oraz duszy.

Spalanie tkanki tłuszczowej oraz przyśpieszenie metabolizmu.

trekking

Chyba nie muszę już dalej wymieniać, bo zapewne w Twojej głowie pojawia się poniższe pytanie:

Jak zacząć swoja przygodę z trekkingiem?

Jeżeli nie jesteś zagorzałym fanem sportu, nie chodzisz na zajęcia fitness bądź siłownię co najmniej 3 razy w tygodniu, to i tak nadal możesz zacząć swą przygodę z trekkingiem. Zanim jednak pojedziesz na kilkudniową wyprawę, która będzie charakteryzowała się trudnym i ciężkim terenem oraz klimatem, zacznij od czegoś lżejszego i prostszego. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie abyś zaczął odkrywać tereny okolic, w których mieszkasz.

Zaplanuj, więc trasę. Nie przemęczaj się bowiem nie o to w tym chodzi. Zaproś do towarzystwa kogoś znajomego ponieważ w grupie zawsze raźniej i zaczynaj!

Poniżej przedstawiam Ci kilka wariantów treningów, które na pewno pomogą Ci polepszyć swoją kondycję i przygotują do cięższych tras trekkingowych:

  • Obwodowy
  • Trening HIT – trening całego ciała, ale z naciskiem na ćwiczenia, które zwiększają wydolność
  • Siłowo – wytrzymałościowy – ćwiczenia z lekkimi ćwiczeniami i bardzo krótkimi przerwami między nimi
  • FBW – trening całego ciała
  • TBC – trening z użyciem ciężarków
trekking

Trekking to niesamowita forma sportu

Wszyscy znajdą w nim coś dla siebie. Niezależnie od tego, czy jesteś miłośnikiem trudnych, ekstremalnych tras bądź może preferujesz te prostsze i krótsze. Niezależnie od tego jakim budżetem operujesz ponieważ atrakcyjność trasy nie zawsze zależy od ilości pieniędzy. Tak jak w każdym sporcie wszystko zależy od Ciebie i od Twojej motywacji do podjęcia wyzwania! Ta forma aktywności fizycznej daje Ci coś jeszcze poza satysfakcją, poprawą kondycji i wieloma pozostałymi zaletami, o których możesz przeczytać wyżej. Trekking daje Ci możliwość pokonywania własnych granic oraz poznawania bardzo dużej ilości nowych ludzi, którzy przed wędrówką są Ci obcy, ale już na trasie stają się Twoją rodziną.