Dlaczego warto zacząć biegać?

bieganie

Bieganie – chyba nie ma drugiej takiej formy sportu, która kosztowałaby nas więcej wysiłku niż pieniędzy. Jest to bowiem aktywność fizyczna, która nie wymaga od nas wielkich pokładów środków finansowych, a do jej zaczęcia potrzebujesz jedynie odpowiedniego obuwia, wygodnego stroju i przede wszystkim dużej dawki motywacji! Ludzie na całym świecie biegają z różnych powodów np.:

  • utrata zbędnych kilogramów,
  • poprawa kondycji,
  • pokonywanie własnych słabości,
  • odstresowanie się,
  • nauka samodyscypliny,
  • dbanie o zdrowie.

To oczywiście zaledwie kilka zalet, których doświadczają osoby regularnie biegające i czerpiącej z tej dyscypliny sportu tyle ile się da! Bieganie towarzyszy nam od zawsze chociaż nie skłamie jeżeli głośno powiem, iż sławne, modne i popularne stało się niedawno. Sięgając trochę w otchłań historii tej dyscypliny sportu musimy zwrócić uwagę na lata 70 ubiegłego stulecia. Na rynku pojawił się pierwszy na świecie but biegowy z amortyzacyjną poduszką w podeszwie. Od tamtej pory nic już nie było takie samo! Ta forma aktywności fizycznej na szczęście coraz częściej przyciąga do siebie większe ilości zwolenników. Dlaczego tak się dzieje? Co daje nam bieganie? Jakich efektów możemy spodziewać się po regularnych treningach? No i najważniejsze, jak zacząć?

 

 

Co daje nam bieganie?

W Internecie i nie tylko, codziennie takich pytań pojawia się setki. Każdy bowiem chce wiedzieć, czy owa dyscyplina sportu warta jest zachodu. Ci, którzy biegają dobrze wiedzą dlaczego to robią i co daje im każdy trening. Słuchając odpowiedzi takich osób można usłyszeć bardzo wiele np. biegam, bo:

  • uwielbiam sprawdzać swoje możliwości i przekraczać granice
  • poznaje nowych ludzi i nowe miejsca na mapie
  • liczę się ze swoim zdrowiem, a to dobrze na mnie działa
  • nic mnie tak nie pozbawia stresu jak wieczorne bieganie
  • nie stać mnie na comiesięczny karnet na siłownie, a bieganie jest darmowe
  • nie ma lepszej metody na zrzucenie kilku kilogramów
  • kocham rywalizację
  • pomaga mi to w walce z depresją
  • trening to chwila tylko i wyłącznie dla mnie

Nie ma jednej odpowiedzi na postawione pytanie ponieważ na świecie jest miliony ludzi, którzy kochają biegać, a każdy z nich czerpie z tego wysiłku zupełnie coś innego. Istotnym elementem jest bowiem start i przekonanie się na własnej skórze, czy ta dyscyplina sportu jest dla nas. Zdaniem wielu osób bieganie jest niesamowicie nudną formą aktywności fizycznej, do której ciężko jest się przekonać. Tak naprawdę tylko Ci, którzy mają z nią do czynienia, wiedzą czym smakuje przebiegnięcie kolejnego nowego kilometra. Wiedzą jaką radość daje znalezienie nowej trasy i krzyknięcie “cześć” do mijającego nas, obcego biegacza. Ta wspaniała dyscyplina sportu daje nam wiele możliwości ponieważ osoby kochające świeże powietrze mogą spokojnie biegać cały rok, a bieganie w zimie nie stanowi już żadnego problemu. Osoby wybierające bieganie na bieżni w dobie obecnej technologii także nic nie tracą. Zatem pojawia się tylko jedno podstawowe pytanie:

Zobacz także:

Street Workout

 

 

Jak zacząć przygodę z bieganiem?

Nie ma chyba na świecie osoby, która chociaż raz nie pomyślała o zaczęciu przygody z bieganiem. Niestety bardzo często podchodzimy do tej dyscypliny sportu w nieodpowiedni sposób. Brak przygotowania, rozgrzewki, wiedzy na temat tego jak poprawnie biegać, czy też od jakich dystansów zacząć, doprowadza nas do szybkiej rezygnacji. Tak, więc jak zacząć i o czym warto pamiętać?

Czy ja w ogóle mogę biegać?

Jest to bardzo często zadawane pytanie, ale nie bój się! Jeżeli jesteś zdrowy, sport nie jest Ci zupełnie obcy i na chwilę obecną nie odczuwasz żadnych kontuzji to spokojnie możesz stać się miłośnikiem biegów! Natomiast jeżeli mimo wszystko posiadasz jakieś wątpliwości, proponuje konsultacje z lekarzem i wykonanie odpowiednich badań.

Zadbaj o obuwie

Bieganie to naprawdę prosty i łatwy do rozpoczęcia sport. Dodatkowo nie wymaga od nas wielkich sum pieniędzy bowiem najważniejszą inwestycją, którą powinieneś poczynić to zakup odpowiedniego obuwia. Ceny specjalistycznego obuwia mogą Cię przerazić, ale na samym początku Twojej przygody nie musisz inwestować w nic drogiego. Na rynku znajdziesz wiele tanich, ale nadal dobrych jakościowo butów. Proponuje udać się do sklepu dla biegaczy gdzie specjalista doradzi Ci najlepszy wybór z możliwych. Przed zakupem pamiętaj o:

  • but do biegania powinien być o 1 rozmiar większy od tych, które nosisz na co dzień
  • powinieneś znać rodzaj swojej stopy, czy jest ona naturalna, supinująca, a może pronująca

Wygodny strój

Biorąc pod uwagę fakt, że Twoja przygoda z bieganiem jest w fazie początkowej, pamiętaj tylko o jednym – podczas biegania masz czuć się komfortowo. Z tego też powodu wybierając się na trening pamiętaj o wygodnych ubraniach. Z czasem jeżeli pokochasz te formę aktywności fizycznej zainwestuj w ubrania lekkie, które odprowadzają pot, chronią przed przegrzaniem i wychłodzeniem ciała.

Bądź zmotywowany

Większość osób, które zaczynają swoją przygodę z bieganiem, w bardzo szybkim tempie rezygnują i odpuszczają. Dzieje się to z bardzo wielu powodów, ale jeżeli faktycznie chcesz się dowiedzieć co naprawdę może Ci dać ta dyscyplina sportu i jakich efektów możesz się po niej spodziewać, nie rezygnuj zbyt szybko!

Biegaj z głową!

Ten punkt jest niesamowicie istotny ponieważ oznacza tylko jedno: NIE PRZESADZAJ! Niestety ten błąd popełnia bardzo wielu początkujących biegaczy bowiem biegają oni za szybko i za dużo! Nie każdy jest w stanie przebiec od razu 10 km dlatego jeżeli przebiegniesz 4 km i zajmie Ci to godzinę to jest to Twój mały sukces! Staraj się biegać od 2 do 3 razy w tygodniu.

Rozgrzewka

Jest to nierozerwalny element każdego treningu, nie tylko tego biegowego. Jeżeli nie chcesz nabawić się kontuzji bądź niepotrzebnych urazów, powinieneś przed każdym biegiem wykonać około 10-15 minutową rozgrzewkę, która rozgrzeje i przygotuje Twoje ciało do wysiłku.

Znajdź ulubioną trasę i porę biegania

Ulubione miejsca dobrze nam się kojarzą, a więc trening na takiej trasie stanie się o wiele przyjemniejszy. Pytanie tylko, kiedy najlepiej biegać? Ilu biegaczy tyle teorii. Pamiętaj jednak, że to Ty tu jesteś najważniejszy i pora Twojego treningu powinna odpowiadać Tobie. Moja rada jest tylko jedna- dopasuj godzinę treningu do swojego codziennego harmonogramu dnia.

Czerp radość z biegania!

Liczy się odpowiednie, pozytywne podejście! Może się zdarzyć, że nie pokochasz tej dyscypliny sportu od razu, ale uwierz, że przyniesie Ci ona niesamowitą dawkę radości i energii. Dodatkowo uzyskane efekty sprawią, że nigdy nie pożałujesz, że zacząłeś, a bez biegania wprost nie będziesz umiał żyć!

Jakich efektów mogę się spodziewać?

Uzyskiwane efekty dzięki regularnym treningom biegania są spektakularne ponieważ jako jedyne z ćwiczeń aerobowych spalają największą dawkę kalorii. Natomiast warto dodać, że spalanie tkanki tłuszczowej i utrata zbędnych kilogramów to kropla w morzu tego co możemy osiągnąć dzięki bieganiu bowiem dodatkowo uzyskujemy:

  • uczucie spełnienia i satysfakcji,
  • lepszą kondycje,
  • poprawę wzroku,
  • uspokojenie i utratę stresu,
  • odmłodzoną skórę,
  • utratę cellulitu,
  • jędrne ciało,
  • dotlenienie organizmu,
  • oszczędność pieniędzy i czasu.

Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że na większość z tych efektów nie musisz długo czekać ponieważ pierwsze z nich zauważysz już po dwóch tygodniach regularnych treningów. Bieganie to wspaniała dyscyplina sportu ponieważ ani Twój wiek, ani płeć, ani tym bardziej pora roku nie hamuje Cię przed startem! Zatem na co czekasz? Zaczynaj!

“Bieganie to najlepsza metafora życia. W zamian zawsze dostajesz to co włożyłeś” – Oprah Winfrey

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *