AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Lubię trenować i lubię piwo. Co robić?

Picie piwa a trening

 

Czy można pić piwo codziennie i dobrze wyglądać? Czy od piwa rośnie brzuch? Czy piwo jest dobre na zakwasy? Czy piwo ma jakiś pozytywny wpływ na organizm? Czy autor tekstu pije piwo? Odpowiedzi prawdopodobnie Was zaskoczą.

 

 

Rozmawiałem kiedyś na temat piwa z moim przyjacielem – wybitnym trenerem akrobatyki. Rozmowa wyglądała mniej więcej tak:

A: Damian wymyśl mi jakiś plan treningowy i ustal dietę, żebym zrobił lepszą formę bo jestem zbyt ciężki żeby robić potrójną śrubę.

D:  Spoko bracie, chętnie pomogę, ale zaufasz mi i robisz wszystko tak jak CI powiem?

A: No jasne! Ja jak już się wezmę, to robię wszystko na 100%. Znasz mnie.

D: OK. Pomogę Ci. Jedną rzecz, możemy zmienić już. Jesteś gotowy?

A: No jasne, dawaj!

D: odstaw piwo na bok. Lub ogranicz do mas dwóch trzech w tygodniu.

A: Hmmm wiesz co, teraz idą wakacje, mam sporo obowiązków, może zaczniemy jesienią co? 

 

Lubimy piwko. Szczególnie latem, zimne z lekką pianką, szczególnie po wysiłku lub na wieczór jako forma relaksu po ciężkim dni. Tylko jeśli chcemy być sprawni zdrowi i czuć się świetnie to możemy je pić? 

 

Piwo a sylwetka

Piwny brzuszek czy mięsień piwny to określenie które słyszał każdy. Bardzo wiele osób żyje w przekonaniu, że od piwa rośnie  ( szczególnie Panom) brzuch. Stąd też często zapada decyzja o rezygnacji z piwa  na rzecz np  wina czy wódki… 

Prawda jednak jest bardzo prosta i warto ją przyjąć. Brzuch czy inne części ciała nabierają tkanki tłuszczowej pod wpływem systematycznego spożywania nadmiaru kalorii. To nie jest tak, że od piwa rośnie akurat brzuch a od wina tylko boli głowa. I jeden i drugi trunek mają pewną pulę kalorii i będą działać na nasze ciało podobnie. 

Skąd jednak teoria, że to akurat piwo powoduje tycie? Przyczyną najczęściej jest nawet nie samo piwo, co dodatkowe kalorie spożywane razem z nim. Orzeszki, chipsy paluszki, frytki burger, żeberka, golonka  to produkty które dla wielu do piwa pasują idealnie. To one w większości powodują nabieranie tkanki tłuszczowej. Jednak nawet jeśli ograniczymy te produkty, trzeba pamiętać, że jasne piwo ( 0.5l) to około 260-300 kcal a ciemne piwo to nawet 500 kcal. Wypicie kilku piw w tygodniu przy znikomej aktywności może spowodować nadwyżkę kaloryczną a w konsekwencji nabieranie zapasowej tkanki tłuszczowej. Jeśli jednak dużo się ruszamy, żywimy się w przemyślany racjonalny sposób to piwko od czasu do czasu nie zrobi nam krzywdy w kontekście pogorszenia sylwetki.

Piwo na zakwasy

Bardzo często słyszę, że ktoś usprawiedliwia picie piwa chęcią zniwelowania „zakwasów” Piwko po bieganiu, po nartach w kurorcie, czy po meczu tenisowym. Magiczny suplement, który jakimś cudem ma spowodować, że opóźniona bolesność mięśniowa ( efekt doms) nie wystąpi. 

Zastanówmy się najpierw, czym popularne zakwasy są. Zakwasy (Opóźniona bolesność mięśniowa czyli efekt doms) to ból wywołany uszkodzeniami włókien mięśniowych. Nasze mięśnie popracowały, zmęczyły się, włókna uległy uszkodzeniu, więc zwyczajnie zaczynają nas boleć mięśnie… Efekt ten zniknie, gdy nasze ciało się zregeneruje i odbuduje włókna. Jak więc piwo miałoby wpłynąć na przyśpieszenie tego procesu? 

Można oczywiście podkreślić, że dostarcza pewną dawkę witamin z grupy b, zawiera pewną dawkę magnezu, potasu oraz zawiera antyoksydanty.  Nie uważam jednak, żę z tego powodu piwo powinno być stosowane jako jedna z metod na odnowę biologiczną po wysiłku.  Jeśli jednak lubisz sobie tłumaczyć picie piwka chęcią zniwelowania zakwasów, to jedyne na co możesz liczyć, to efekt placebo.

podsumowanie

W kontekście alkoholu ciężko jest pisać czy warto pić lub nie. Uważam, żę jedno piwo nikogo nie zabije, ale pite regularnie i w nadmiarze może powodować nie tylko problemy z sylwetką ale i z życiem. Jeśli nie jesteś smakoszem i pasjonatem tego złocistego trunku, ja proponuję ograniczyć piwo do minimum. Czy autor tekstu pija piwo? Bardzo rzadko. Choć od czasu do czasu się zdarzy 🙂

Ten wpis nie posiada komentarzy. Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *